سیستم سازی | بهترین راه برای مدیریت توانمندسازی کارکنان

جهت ورود کلیک فرمایید


مقدمه

مهم ترین دارایی های هر سازمانی منابع انسانی آن سازمان می باشد و کیفیت و کارایی بالای نیروی انسانی مهمترین عامل بقا هر سازمان است. بنابراین در بحث مدیریت توانمند سازی کارکنان بسیار حائز اهمیت می باشد.

تعاریفی از توانمند سازی

•    توانمند سازی دادن یک سری اختیارات به کارکنان می باشد به نحوی که کارایی آنها را افزایش دهد

•    توانمند سازی فقط دادن اختیار نیست بلکه موجب می شود با افزایش دانش و مهارت افراد و ایجاد اعتماد به نفس رضایت شغلی آنان افزایش یابد. و همچنین موجب به وجود آمدن ایده هایی نو در تمامی سطوح سازمان می گردد

•    توانمند سازی یعنی آزاد کردن نیروهای درونی برای ایجاد خلاقیت در فرد

•    توانمند سازی کارکنان یعنی ایجاد سازمانی که افراد آن در حین کنترل خود آمادگی لازم برای پذیرش مسئولیت های جدید را نیز داشته باشند

آقای “کارنگو” ضرورت توانمند سازی کارکنان را در ۳ عنوان بر می شمرد

•    توانمند سازی کارکنان اثر بخشی مهمی در سازمان دارد

•    سهیم کردن کارکنان در قدرت و کنترل سازمان، اثر بخشی سازمان را افزایش می دهد

•    با تشکیل گروه های کاری در سازمان و توانمند سازی کارکنان، آنان نقش مهمی در ایفا و بقا گروه ها خواهند داشت.

مزایای توانمند سازی کارکنان

•    کارکنان توانمند در حین ایفای نقش به نیاز مشتریان بهتر و سریعتر پاسخ می دهند

•    افراد توانمند به مشتریان ناراضی بهتر و منطقی تر پاسخ می دهند

•    توانمند سازی افراد موجب می شود که آنها نسبت به کار خود رضایت بیشتری داشته باشند

•    توانمند سازی افراد موجب بروز ایده های خلاقانه در آن ها و در نتیجه رشد سازمان می شود

فرآیند مدیریت توانمند سازی کارکنان

•    مدیریت استراتژیک

در این مرحله پس از بررسی استراتژی های بازار و عوامل بازدارنده کسب و کار در بازار، نقش مدیران و افراد درگیر در سازمان برای پیشبرد این مهم مشخص می شود.

•    تجزیه و تحلیل منابع انسانی

در این مرحله خط مشی منابع انسانی سازمان مشخص می شود، و اینکه چگونه یک شرکت کارکنانش را برای رسیدن به اهداف سازمان تربیت کند. همچنین برنامه های توانمند سازی کارکنان را از راه های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

•    توانمند سازی کارکنان

پس از بررسی های انجام شده ، نوبت به آموزش های کارکنان و ارتقای سطح کیفی دانش و مهارت آنان می شود.این کار با برنامه هایی مثل آموزش به کارکنان، مشارکت کارکنان، گرفتن بازخورد از کارکنان و همچنین چرخش های شغلی صورت می پذیرد که در آخر منجر به توانمندی کارکنان می گردد.

اصول مدیریت توانمند سازی کارکنان

•    توانمند سازی باید در گرو یک هدف صورت پذیرد. هیچ کاری به مقصد نمی رسد مگر آنکه برای آن اهدافی تعریف شود.

•    توانمند سازی را باید کنترل کرد، نظارت دائم داشت تا از مسیر خود منحرف نگردد

•    زمانی توانمند سازی کارکنان اثر بخش خواهد بود که مدیران مورد مقبول کارکنان باشند

•    توانمند سازی کارکنان زمانی خوب اثر خواهد کرد که کارکنان نسبت به کاری که انجام می دهن متعهد باشند. بنابراین باید در کارکنان حس تعهد ایجاد کنیم

•    مدیران و سرپرستان نیز باید همچون کارکنان توانمند باشند

•    گرامی داشت افراد برای موفقیت هایشان بسیار مهم است

مدیریت توانمند سازی کارکنان
موانع موجود در مدیریت توانمند سازی کارکنان

•    کارکنان

کارکنان از توانمند شدن حراس دارند زیرا آن را تهدیدی برای خود به منظور افزایش وظایف کاری خود می پندارند

•    مدیریت

بسیاری از مدیران توانمند سازی کارکنان و افزایش کارایی آنان را تهدیدی برای قدرت و اختیار خود می دانند.

•    نگرش منفی مدیران

اکثر مدیران کارکنان را تنبل و کارگریز می دانند، و می پندارند که توانمندسازی کارکنان پیش از اینکه به نفع سازمان باشد تهدیدی برای سازمان است.

•    کنترل

با توانمندسازی کارکنان نیاز به کنترل بیشتری از سوی مدیران می باشد، بنابراین نبود اهرمی جهت کنترل کارکنان مسئله توانمند سازی را با مشکل روبرو خواهد کرد.

•    نا امیدی

به دلیل زمانبر بودن امر توانمند سازی ممکن است بسیاری در این امر دچار ناامیدی شوند

توانمند سازی سه جریان اصلی در سازمان

•    ایجاد مدیریت مشارکتی

مدیریت مشارکتی می تواند موجب ایجاد خلاقیت و ایده هایی نو در سازمان گردد. مشارکت کارکنان باعث می شود آنان نقش خود را در سازمان پررنگ تر احساس  کنند. موجب دلگرمی و حس اعتماد به نفس کارکنان می شود و رضایت شغلی، ایجاد شور و شوق و انگیزش در کارکنان می گردد.

•    واگذاری اختیار

به موجب آن بخشی از فعالیت های مدیر به کارکنان واگذار می شود. واگذاری اختیار از مدیر سلب مسئولیت نمی کند بلکه وی باید بر کار واگذار شده دقت بیشتری نماید. واگذاری اختیار به این سبب صورت می گیرد تا کارکنان بتوانند به صورت کامل و جامع کارشان را انجام دهند

•    دادن پاداش با توجه به عملکرد

ایفای پاداش با توجه به فرآیند توانمند سازی آنان موجب می شود افراد احساس شخصیت کرده و در انجام امور مربوطه حس برانگیختگی در آنان اجاد شود.

کارها را با جدیت بیشتری انجام داده و به رشد و تعالی سازمانی کمک بیشتری کنند. حس تعلق و وابستگی را در آنان ایجاد کرده و آنان خود را در سازمان سهیم می دانند.

نتیجه گیری

با توجه به نکات گفته شده باید در نظر داشت که نیروی توانمند مهم ترین نقش را در سازمان ایفا می کند . مدیران باید با درنظر گرفتن این نکته سازمان را به جهتی هدایت کنند که از بازار رقابتی جا نمانده و جایگاه خود را در بازار حفظ و حتی آن را ارتقا دهند.

امیدوارم این مطلب تا حدی مدیران را از تاثیر نیروی توانمند در سازمان مطلع کرده باشد و بتوانند در جهت رشد و تعالی سازمانی گامی بردارند.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری

نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، مدیریت بازاریابی

 

این مطلب را حتما بخوانید :  مدیریت در بازاریابی مهمترین عامل جذب ثروت

برای دانلود PDF این مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما
عکس آقای خامنه ای